tisdag 15 december 2009

Småglimtar av en jultokigs vardag...

Som ni ser så har snön kommit i natt... det är så vackert ute... ett smärre helvete på vägarna dock.... men från min vrå av världen är det så vackert.... Nu är julkorten klara, använder mig av vanliga papperspåsar som kuvert.... Nu ska jag ta på mig förklädet och kavla upp ärmarna... Ler, storhandlade köttfärs igår.. så nu ska här trillas köttbullar.. och så lagas köttfärssås för infrysning...
Här ett litet ljusarrangemang med långa kanelstänger mossa och små porslinsstjärnor. Ljuset är från coop faktiskt, och av rent starin.... när det brunnit ett tag bildas ett genombrutet mönster som spets ungefär... lite dyrare en vanliga blockljus... men ljuvliga.

Upp Amaryllis, vakna min lilla .....Jag tror Amaryllis som snittblomma är nog vinterns höjdare... kan inte få nog av dem. Här har den fått ett par kanelstänger omlindat med silvertråd som stöd och en yvig tallkvist som utfyllning. Men jag kan inte vara utan hyacinter, heller. Däremot julstjärnor... De dör bara jag tittar på dem... av ren självbevarelsedrift... tror jag. Nä inte min melodi.
Tack för alla goda rara och söta kommentarer om vår julmarknad... Ni ger mig så mycket..
Helt fantastiskt med Er sköna vänner.
Allt för nu... "Bättre tända ett ljus än att förbanna mörkret".. vi närmar oss snart årets mörkaste dag... och sedan vänder det.... Snart dax att skicka efter frökataloger.. Ha ha jag vet jag är tokig...
Kram Jeanette

9 kommentarer:

Mamma Su sa...

Vilken smart och trevlig ide att använda påsar som kuvert!!!
Så fint och annorlunda.

Tycker som du: Nej till Julstjärna
Ja till Amryllis

Åsa

Viola sa...

Delar din upplevelse om allt det vackra vit ute...nu är de ju så att jag får njuta utav det från insidan med det gör inget.. är så vacker utsikt från fönstren som jag har... har ju varit stadsbo hela mitt liv så jag är ju van vid stadens slask...här är det istället som en fin jultavla som man får njuta utav, ha det så gott vid spisen, KRAMAR

STENLYCKA sa...

Åhh.... känner jag inte doften av köttbullar ända hit. Jag blir så hungrid när jag läser detta.
Älskar vita blommor och Amaryllis är en av mina favoriter har köpt en som jag håller hårt med vattningen så att den inte skall bli för lång.
Hoppas du får en fin kväll, tänk här snöar det i kväll, jag blir så glad att se de vita flingorna.
Hoppas det inte övergår i regn.
Kram på dig!

anneli sa...

oj...wow...vilken mysig blogg det fanns här. Hittade hit genom Anne-Lee. Så kreativ du är! Här var det verkligen julfeeling. Får smita in här now and than, så jag också kommer på banan!! Tjingeling

Plupps krypin sa...

Hej.
Nej, du är inte tokig, frökataloger är härligt att läsa. Jag läser men det blir ofta inte så mycket mer men ack så roligt att drömma.
Kram Yvonne

Les Cotrions sa...

I love your corner Jeanette! You can see a magic atmosphere outside your window and inside too! I like your arrangements and I love white Amarillys either!!! I've been very busy in the last weeks...I still have to buy all the Xmas gifts!!!
Happy Wednesday and take care!
Vale

Magdalena sa...

Jul hörnan hemma hos dig ser helt ljuvlig ut...och precis som du älskar jag julblommor och ris...så vackert, så enkelt och det gör så mycket stämning...
Tack Kära du för dina värmande ord...nog har jag för lite foton än...men vem vet...drömma kan man alltid.
Största kramen,
Magdalena/Color Sepia

Annica sa...

Vad förvånad jag blev av att hamna
på en Knivsta blogg.Hamnade här av en slump. Har varit och tittat på era fina saker på julmarknaden.
Fin blogg, jag kommer med all säkerhet titta in igen.

Atelje Skärvan sa...

Så sant snart vänder det och ljuset kommer åter,härligt kram Agneta