tisdag 9 mars 2010

Fika på altan, i solen med takdropp... Åh så himla skönt. Fick en hel korg av små pärlhyacinter av Monica i fredags när hon kom och fikade.... Ännu så länge bara små små knoppar... men snart..

Tog en ljuvlig promenad i vårvintrigt landskap. Här är vi nere vid vattnet i Sigtuna.
Nedanför har ni min favosallad.En påse blandsallad med babyspenatblad, en burk blandade vita bönor, gurka, rå röd lök i supertunna ringar, gräslök och stekt bacon och kycklinglever.... Till det en dressing på rapsolja, balsamvinäger, salt o peppar .


Sedan hem för en liten lunch. Jag har lagt om mitt slarvige levene.. ler och blivit ett rekorderligt fruntimmer...Slutat röka för snart två veckor sedan.... äter regelbundet. och har skippat nästan allt sött. Sen är målet att jag ska röra på mig lite mer... en så längre en promenad om dagen... men så småningom två promenader om dagen...
På det hela taget måste jag säga att det går ganska bra... I slutet av månaden ska jag få träffa en dietist. Det ska bli mig ett nöje... för jag har lite svårt... med långa och korta kolhydrater... och glykemisk index/belastning och och och... Måste dock säga att det inte ter sig som en omöjlighet längre att leva med diabetes... Livet blir lite mer strukturerat och så får man ju synda till fest... ha ha... Så den fjärde April har jag hållt på i 5 veckor och då firar min goding och jag vår första bröllopsdag... Då lovar jag att det blir fest...

Tillvarataer och njut
Kram Jeanette

10 kommentarer:

Kamomilla sa...

Låter som en fin start på våren! Önskar jag kunde ta mig i kragen. Såhär dåligt har jag inte mått kroppsligt på länge. Mycket krämpor och vikten har stannat på alltför höga värden.. Hoppas jag kan ta mig i kragen som du!
Lycka till!

Inspiration i vitt sa...

Hej Jeanette, ååå vad du är duktig, vilken härlig livssyn och för att lyckas ska man göra som dig, ta en sak i taget men ändå vara bestämmd. Du är toppen.
jag gillar din mysiga blogg oxå, en riktig kreativ pysslare som bara gör fina saker.
Kram på dig/Ingela.

ETT RÖTT MONOGRAM sa...

Det här klarar du galant, jag tycker du är jätteduktig. Och grattis! slutat röka, det var bra. Jag rökte när jag var yngre, men lyckades också sluta. Salladen ser god ut, såna gillar jag. Idag bloggar jag med solglasögon, har en envis influensa som satt sig på bla ögonen. Går numera under namnet Garbo här hemma..fniss
Ha det gott gumman
Kramar
AnnaMaria

Älskade pion sa...

Vad duktig du är da.;)Långa promenader och sallader,kan inte bli bättre.Man mår faktiskt så mycket bättre om man rör på sig lite då och då.Ha en riktigt skön dag. Kram Ulrika

STENLYCKA sa...

Vad du kämpar på, jag tycker du är så duktig.Kan inte vara lätt att ändra sin livstil. Jag tänkte jag skulle gå ner några kilon...du märker att jag skriver tänkte..... kanske börjar jag banta i nästa vecka...det är så himla lätt att skjuta på det.Har lite för högt blodtryck och då är det bra att gå ner lite i vikt.Önskar jag vore en fighter som du. Beundrar dig!
Ha det gott och jag önskar dig allt gott med ditt nya hälsoliv.
Kram Raina

Lantliv sa...

Hej....visst är det underbart...ska ta en promenad i solen sen. Två veckor utan cigg......härligt Jeanette....du är så duktig! Långa kolhydrater är det som är nyttigt...fibrer! Till all mat äter vi sallad....vitkåls sallad är perfekt/ rotfrukter! Har vi ingen sallad så tar vi knäcke bröd! Äter vi sött så tar vi det i anslutning till maten...då får sonen långa kolhydrater till de söta snabba...det blir balans! Tänk hela tiden att kroppen skall vara som en våg gällande det du äter kontra motion. För mycket mat...snabba kolhydrater och för lite motion så blir ditt socker värde högt. Du kommer snart in i det här och kommer att må toppen! Visst var tofsarna underbara....fick tips på bloggen om affären på Hornsgatan! Har du varit där?
kramis Anne-Lee

Lantliv sa...

Ha ha ha nu svara jag på din kommentar på min blogg...gör så ibland! Är lite på Facebook också!!

Affären på Kungsgatan har jag varit till...ända sedan man var en liten tös!!! Härlig atmosfär där...trist med tråkiga expediter...vad de förlorar på det!!! Mycket pengar per år!! De vet väl att de är ensamma om vad de har så de kan bete sig hur de vill ...suck!!

Viola sa...

Låter som du lever ett väldans sunt liv...jodå..man kan lära gamla hundar sitta..:) snart ses vi....kram

Hannis sa...

Vad duktig du är som gör så stora förändringar på en gång!
Är det något man ska investera i så är det ju hälsan.
Säger jag som inte kan låta bli sött och fett=))

Kram Hannis

Rummet för välbefinnande sa...

Nu blev jag glad - var in hos Violan och såg att du också ska dit på bloggträffen..... Då ses vi ju där Jeanette! Himmel, det blir ju lite pirrigt nästan det här.
Vad gott att höra att du lagt om ditt leverne... Ja, det är inte bara det där. Men, du kommer att klara det galant. Det är ju riktigt gott att äta nyttig mat också. Man ska bara in i tänket helt enkelt.
Ha en fin dag så ses vi snart :) :)
Kramar Mia